Mønstringsmedalje – mere end mønstring

Der er gennem årtier skabt en tradition for, at Hestens Værn uddeler en mønstringsmedalje under Dansk Varmblods Hingstekåring

Jacob og Jørgen Schmidt fra Bøgegården har begge fået Hestens Værns mønstringsmedalje. Foto: Ridehesten.com

Gennem årene har Hestens Værn hædret dygtige mønstrer for eksemplarisk fremvisning af hingste til kåring for hånd. I år er ingen undtagelse. I løbet af årene har denne hæder dog skiftet navn, så det er blevet mere en fremvisningsmedalje. Det er avlsledelsen som står for udpegningen af modtageren, og her lægges vægt på, hvordan hingstene er blevet fremvist alle dagene, hvad enten det er på fast bund, longe, løsvisning, løsspringning eller som mønstring ved hånd.

Ser man på listen over prismodtagere er der blandt modtagerne unge mønstrer, som var en del af Ung i Dansk Varmblod, da de modtog prisen. Det gælder for Christian Springborg (2009) og Jesper Bisgaard Nielsen (2014). I 2018 blev prisen givet til Karsten Petersen, der i dag er en del af Avlsledelsen for dressur. På listen over modtagere de seneste 23 år er der kun en enkelt kvinde, Anni Bertelsen i 2005.

I 2020 blev medaljen givet til den dengang 15-årige Jacob Schmidt. – Jeg kunne godt mærke, at der var noget i gære, fordi min far var så glad, fortæller Jacob Schmidt om tiden op til, at han skulle løbe ind i Boxen og modtage Hestens Værns Mønstringsmedalje til Dansk Varmblods Hingstekåring. Det var kun anden gang, at 15-årige Jacob mønstrede hingste i Herning. Men helt uerfaren med jobbet kan man ikke kalde ham, for Jacob er søn af Jørgen Schmidt og dermed en del af familiedynastiet fra stutteri Bøgegården i Sønderjylland, og hans far Jørgen har tidligere modtaget samme pris. – Jeg er meget glad og stolt over at have modtaget Hestens Værns Mønstringsmedalje. Det er en stor pris, fortalte Jacob Schmidt dengang til Ridehesten.

Dennis Lüth med mønstringsmedaljen i 2023. Foto: Ridehesten.com

Dennis Lüth fik prisen i 2023

33-årige Dennis Lüth har været bosat i Danmark siden 2009, hvor han forlod sit hjemland, Tyskland, for at arbejde med heste. Han har en tysk uddannelse i hestemanagement med speciale i avl. Som en erfaren mønstrer ved Dansk Varmblods hingstekåring har det været på Dennis Lüths ønskeliste en dag at blive hædret som vinder af Hestens Værns Mønstringsmedalje, som han anser for en stor anerkendelse, og sidste år gik det ønske i opfyldelse.

Hestens Værns Mønstringsmedalje præsenteres af foreningens formand, dyrlæge Julie Feldborg, og foreningens protektor, H.K.H. Prinsesse Benedikte, der ligeledes er protektor for Dansk Varmblod. Det er hvert år prinsessen, der hænger medaljen om halsen på kåringens dygtigste mønstrer.

Tidligere modtagere af Hestens Værns Mønstringsmedalje
 1995 Brian Rotbøll