Hvem bliver ”Årets Hingst”?

Siden 1998 har Dansk Varmblods Avlsledelse udpeget ”Årets Hingst” i forbundet. Det er den største hæder, der gives til en avlshingst, og nu melder spørgsmålet sig: Hvem bliver det i år?

Hesselhøj Donkey Boy - Årets Hingst 2023 sammen med Ib Kirk. Foto: Ridehesten.com

Afsløringen af, hvem der bliver ”Årets Hingst” i Dansk Varmblod bliver igen i år den festlige afslutning på fem dages kåring i Herning. Det er Jyske Bank Boxen, som danner sammen om afslutningen på hingstekåringen søndag eftermiddag.

Hvem kan få prisen?

Hvert år i forbindelse med Hingstekåringen i marts, udpeger Dansk Varmblods Avlsledelse "Årets Hingst". Prisen gives til en hingst, som har gjort sig særligt bemærket som avlshingst og evt. også som sportshest.

Med æren følger P. Hostrup Petersens Vandrepokal, indstiftet i 1997. Skulpturen blev første gang uddelt ved hingstekåringen i 1998. Hvert år bliver der lavet et smukt maleri af hingsten, skabt af avler Thomas Bach Jensen. Originalen hænger på Dansk Varmblods kontorer på Vilhelmsborg, mens hingstens ejer får en kopi i original størrelse.

Ridehesteavlen i Danmark står i gæld til direktør Peder Hostrup Pedersen, Statenegaarden, der i perioden 1964-1974 var formand for Dansk Sportsheste Avlsforbund, som han i 1962 var med til stiftelsen af. I stiftelsesåret for Dansk Varmblod 1978 blev Peder Hostrup Pedersen, som en af arkitekterne bag foreningen, udnævnt til æresmedlem. På et meget tidligt tidspunkt registrerede han navnet ”Dansk Varmblod”, så det lå klar i skuffen, da foreningen blev en realitet.

Hesselhøj Donkey Boy med avlere og ejere. Foto: Ridehesten.com

Hesselhøj Donkey Boy i 2023

Årets Hingst 2023: Hesselhøj Donkey Boy e. ERA Dancing Hit/Milan opdr. Hesselhøj blev sidste år trukket ind i hallen af Ib Kirk, Katrinelund, som har haft hingsten stående i sæsonen. Hingsten blev skadet i sommeren 2022, og er desværre tabt for sporten, men ikke for avlen.

Talsmand for dressurkommissionen Johnny Sørensen begrundede valget af hingsten til Årets Hingst ved at nævne nogle af hingstens meritter: "Efter en succesfuld kåring som 3-års følger suveræn sejr i 35 dages materialeprøven. Som 4 års blev han ved den endelige kåring selvfølgelig også tildelt Åge Ravns vandrepokal og avlerne Dorthe og Hans Jørgen Hoeck blev ved samme lejlighed tildelt en meget velfortjent opdrættermedalje i guld. Hingstens ejer, Kristin Andresen, købte hingsten i 2015.

Herefter overtog berider Jan Christensen ansvaret for uddannelsen hingsten. Donkey Boy og Jan vandt DRF championatet som 4, 5, 6 og 7 års. En helt usædvanlig præstation, der vidner om stort talent, ridelighed og kapacitet.

Ved UVM i 2017 fik den internationale dressurverden for alvor øjnene op for den charmerende danske hingst, hvor især hingstens helt fantastiske skridtbevægelse medvirkede til en populær og velfortjent bronzemedalje. Som 6 års nåede Donkey Boy og Jan igen finalen. I 2019 brillerede parret for alvor i 7 års finalen, hvor det blev til en sølvmedalje.

Herefter overtog Helgstrand Dressage den videre uddannelse og hingsten debuterede i 2022 i Grand Prix med Anne-Mette Strandby Hansen, hvorefter en skade desværre satte en stopper for den videre karriere i sporten.

Hesselhøj Donkey Boy og Jan Christensen. Foto: Ridehesten.com

Donkey Boy havde fra starten stor tillid fra avlerne

Hans første føl årgange viste da også med al tydelighed, at hingsten nedarver meget sikkert og præger sit afkom i meget positiv retning, hvor især hingstens fantastiske skridtbevægelse nedarves med meget stor sikkerhed.

Den første årgang til sadelkåringerne viste heldigvis, at hingstens suveræne ridelighed og arbejdsvilje også nedarves med stor sikkerhed.

Meget flotte avlsresultater med flere medaljehopper og kårede sønner gjorde da også Donkey Boy til Elitehingst allerede som 8 års – en af de yngste i DV´s historie.

Årets Hingste

1998                  Lucky Light DVE 366