25 ryttere i KRAFFT Tour of Amateurs

Siden 2019 har 25 ikke professionelle springryttere fået adgang til at ride KRAFFT Tour of Amateurs i Herning, og i år er ingen undtagelse

Vinderen af finalen i KRAFFT Tour of Amateurs 2023, Emilie Nielsen. Foto: Ridehesten.com

KRAFFT Tour of Amateurs er særdeles populær blandt rytterne. Det blev igen bevist ved Christmas Show på Vilhelmsborg i december, hvor der var mere end hundrede ekvipager til start i de indledende runder, som kvalificerer til finalen, der rides ved Dansk Varmblods Hingstekåring i Herning.

Konceptet bag KRAFFT Tour of Amateurs

KRAFFT Tour er en turnering som er forbeholdt amatørryttere. Ryttere, som opfylder kravene for deltagelse, kæmper under Danish Christmas Show Warm Up i november/december hvert år, om de eftertragtede pladser, der giver dem chancen for at ride ved Dansk Varmblods Hingstekåring i Herning.

Under finalestævnet i Herning rider rytterne to indledende runder i 115 cm springninger. Klasserne afvikles henholdsvis onsdag eftermiddag i Dansk Hesteforsikrings Arena E og torsdag eftermiddag i KRAFFT Arena M. Finalen rides lørdag i KRAFFT Arena, over en 120 cm bane. Vinderen af finaleklassen, vinder den eftertragtede plads ved Falsterbo Horse Show 2024.

Jesper Bæk, KRAFFT Danmark (tv) sammen med sidste års vinder 17-årige Emilie Nielsen, springdommer Lena Aagaard og HB-medlem Ulrik Kristensen. Foto: RIdehesten.com

Vi gør også noget for bredden

KRAFFT Tour of Amateurs er særdeles populær i Sverige, og har været det gennem flere år. - Det var derfor nærliggende at brede Touren ud til også at omfatte Danmark tilbage i 2019, fortæller Jesper Bæk, KRAFFT Danmark, og han fortsætter: - Vi har oplevet en kæmpe succes lige fra starten med rigtig mange tilmeldte ryttere til kvalifikationen ved Christmas Show og stor publikumsopbakning i Herning. Det er vigtigt også at gøre noget for bredden i ridesporten – give de ryttere en chance for at opleve de imponerende rammer ved Dansk Varmblods Hingstekåring i Herning, og give den bedste danske rytter en chance for at konkurrere mod de bedste svenske ryttere i Falsterbo til sommer.

Emilie Nielsen, sidste års vinder

At ride frem var min taktik. Han kan godt lide at løbe. Sådan lød det fra vinderen af finalen i KRAFFT Tour of Amateurs 2023, Emilie Nielsen, der satte konkurrenterne til vægs med over fire sekunder. Hendes military erfaring var måske det, der gjorde forskellen i den spændende finale. Sammen med Elle’s Dancing Interstellar e. Party Dance/ Carson Ask (opdr. Susanne Grubbe) sejrede de i Herning, og vandt dermed en plads ved det svenske finale-stævne under Falsterbo Horse Show. I Falsterbo var der godt 60 startende ryttere, og Emilie Nielsen gjorde det rigtig flot i begge kvalifikationer, hvor det blev til et enkelt nedslag i begge, hvilket desværre betød, at hun ikke nåede ind i finalen.

Top tre fra Christmas Show kommer til Herning

Efter de to kvalifikationsklasser ved Christmas Show blev Nanna Louise Tarp Jensen og Gaisha Taj Mahal e. Q-Miles N/Caccavelle (opdr. Marianne Wolff) samlet vinder. Nummer to på listen blev Julie Rask og Heart Thief NBB e. Mønsteds Hardcore/Come Back II (opdr. Frank Kejlberg) efterfulgt af Maja Dalsgaard og Gredstedgaards Flying Dutchman e. Larimar/Quite Capitol (opdr. Peder Øllgaard). Alle tre er at finde på listen over de 25 ryttere, som kommer til start i Herning i KRAFFT Tour of Amateurs.

Listen over de kvalificerede ryttere kan ses her: Krafft tour.pdf

Køb billetter til Dansk Varmblods Hingstekåring HER